Kdybychom dokázali být skutečně v přítomném okamžiku a otevřenou pozorností si vše uvědomovat, neztrácet v životních situacích ze zřetele své já, tak by pro většinu negativních myšlenek téměř nezbylo místo.

Starost, úzkost, smutek a deprese?
Když se řekne léčba depresivního onemocnění, automaticky se nám vybaví léky, antidepresiva. V nejvážnější, akutní fázi deprese se bez nich pacienti skutečně neobejdou.

Dokážou člověka stabilizovat a snížit nejpesimističtější myšlenky a pocity. Po nějaké době ale přestávají mít ten správný efekt, a navíc mají z dlouhodobého hlediska nežádoucí účinky. K vyléčení jako takovému totiž nevedou samy o sobě, jak ukazuje statistika relapsu: s každou proběhlou depresí se pravděpodobnost další deprese zvyšuje.

Převratné a zároveň velmi nadějné jsou v tomto směru výsledky výzkumu, který zjišťoval rozdíly v efektivitě následné péče mezi třemi různými přístupy: běžnou antidepresivní farmakoterapií, terapií založenou na mindfulness (neboli na meditaci všímavosti) a placebo.

U pacientů s přechodným vymizením příznaků deprese se jako nejefektivnější ukazuje terapie MBCT založená právě na meditaci mindfulness (všímavosti) – Mindfulness-Based Cognitive Therapy. Její efektivita je totiž i 10 měsíců od počátku následné péče vyšší než efektivita antidepresivní farmakoterapie – a navíc bez vedlejších účinků léků. Závěrem výzkumu je mimo jiné tvrzení, že MBCT nabízí účinnou ochranu před relapsem deprese.

Tyto výsledky znamenají, že máme k dispozici klinicky ověřenou metodu, která je vysoce účinná v následné péči depresivního onemocnění. A zároveň, že tím pádem obecně výborně funguje na občasné depresivní stavy, na pesimistické myšlenky a negativní pocity – tedy na fáze, které (pokud si s nimi člověk sám neporadí a dovolí, aby se kumulovaly) můžou vést právě až k depresivnímu či jinému duševnímu onemocnění. Pravdou ale na druhou stranu je, že zatím tato informace není všeobecně známá.

Deprese se totiž může vkrádat do našeho života postupně, téměř nepozorovaně. Začíná únavou, přetížením a vyčerpáním a permanentním stresem, které často tvoří naši každodenní realitu, pokračuje přes popudlivost, podrážděnost, špatnou náladu a pocity nespokojenosti až k pocitům sklíčenosti, úzkosti, nenaplnění, ztráty zájmu a smyslu života. To jsou postupné varovné signály.

Existuje nespočet doporučení, jak s těmito stavy "bojovat". Můžeme je přehlížet, můžeme si říct, že se s tím nedá nic dělat a že jsou běžnou součástí života (Co naděláš?), nebo si můžeme říct, že až bude nejhůř, někdo nám určitě pomůže. Můžeme však také už od začátku poslouchat varovné signály svého těla a rozhodnout se pro to s tím něco udělat.

Jakákoli skutečná změna v nás je o přijetí vlastní zodpovědnosti a o konkrétní osobní práci a úsilí. Mnoho lidí má dojem, že ke změně stačí jen změna myšlení, ale osobní změnu přináší konkrétní osobní zkušenost, ne znalost. A nejlépe je to vidět právě na příkladu negativních emocí a myšlenek.
Akceptováním, nezaujatým pozorováním, uvědoměním a nerozvíjením docílíme toho, že síla negativních myšlenek postupně slábne.

Pokud si přečteme, že negativní myšlenku máme zahnat a nahradit pozitivní (třeba jít se bavit a zapomenout na to), negativní myšlenka tím nezmizí, jen se dočasně "schová". Nebudeme se tím cítit lépe, jen zapomeneme na to, jak se ve skutečnosti cítíme, tím, že dáme dočasně svoji pozornost jinam.

Stejné to může být, když budeme znát třeba celou moderní psychologii nazpaměť – to ale neznamená, že jsme poznatky interiorizovali a aplikujeme je ve svých životech. Anebo s přirovnáním osobní změny ke sportu: pozitivní účinky sportování se dostaví až tehdy, kdy skutečně sportuji, nedostaví se, když si o účincích a o sportu čtu, i kdybych výborně rozuměl každému detailu.

Spouštěčem úzkostných, negativních a depresivních pocitů a myšlenek jsou negativní myšlenkové programy v nás, které – pokud o to stojíme – musíme změnit nakonec jen my sami. Máme skvělé možnosti si o tom zjistit informace, můžeme mít i to štěstí, že se nám dostává podpory a porozumění ostatních, včetně odborníků, ale ta změna nakonec je na nás.

S rozvojem pozitivní psychologie a s objevem neuroplasticity (celoživotní schopností mozku se strukturálně i funkčně rozvíjet) dnes víme, že náš prostor pro změnu nebo jinak řečeno naše pole působnosti pro změnu se pohybuje mezi 40 a 50 %. Ostatní faktory – jako jsou naše predispozice a vliv prostředí a okolností – změnit (prozatím) nelze.

Takže až z jedné poloviny můžeme sebe a svůj život měnit a tvořit, pokud o to stojíme – změnou myšlení, sebeovládáním, sebepoznáním. Máme tedy možnosti se měnit sami více, než si možná myslíme.

Negativní emoce?

Jen pro upřesnění: dnes se často používá negativní a pozitivní emoce. Z jistého úhlu pohledu je to nesprávné dělení. Spíš by se hodilo používat označení příjemné a nepříjemné pocity a myšlenky, aby v tom byl zdůrazněn aspekt, jak my tyto myšlenky a pocity subjektivně vnímáme. A pak v tom hraje roli ještě úroveň, ze které se na to díváme.

Nejprve budeme emoce a myšlenky rozdělovat na negativní a pozitivní, případně příjemné a nepříjemné, později, ve vyšších stupních procesu individualizace, už to takto rozlišovat přestaneme a všechny myšlenky a emoce "jen" budou součástí Já. V tomto procesu růstu je ale nutné si svoje psychické procesy integrovat je do svého Já jako součást sebe sama.

Určitá část našich negativních myšlenek souvisí také s nesprávným přístupem k životu a s naší nevděčností. Pramení z toho, že se více zaměřujeme na to, co bychom chtěli, aby se stalo, případně na to, co bylo, než na to, co je teď. 
Kdybychom dokázali být skutečně v přítomném okamžiku a otevřenou pozorností si vše uvědomovat, neztrácet v životních situacích ze zřetele své já, tak by pro většinu negativních myšlenek téměř nezbylo místo. A ty ostatní, které jsou opravdu vážné, bychom zpracovali metodou defuze.

Vzít na vědomí a nechat odejít

Jak tedy konkrétně a skutečně efektivně na negativní myšlenky a emoce? Postojem defuze. Výzkum Andrease Larsssona (2015) zkoumal rozdíly v efektivitě zvládání negativních myšlenek dvěma různými metodami: metodou kognitivní změny (nahrazením jedné myšlenky jinou) a metodou defuze neboli oddělení negativní myšlenky a sebe.

K tomuto oddělení dojde tím, že k našim myšlenkám (a emocím), k tomu, co se v nás děje, zaujmeme zároveň laskavý, otevřený a hlavně nezaujatý a pozorující postoj. Jednoduše řečeno: pozorujeme, co se v nás děje, necháme to proběhnout a odejít.

Akceptováním, nezaujatým pozorováním, uvědoměním a nerozvíjením docílíme toho, že síla negativních myšlenek postupně slábne. Jak ukázal výzkum: kognitivní změna nebyla bez účinku, ale defuze se ukázala jako účinná metoda zvládání negativních myšlenek, neboť síla a frekvence negativních myšlenek při ní klesá.

Defuze je metoda ne úplně snadná a samozřejmá, která vyžaduje trénink a trpělivost, která ale přináší rychlé a trvalé výsledky. Defuze se navíc shoduje s principem meditace všímavosti (a s principy MBCT, o které byla řeč výše v souvislosti s léčbou deprese).

Meditace všímavosti nás právě učí rozvíjet tuto dovednost nezaujatého a akceptujícího uvědomování si toho, co je obsahem našeho vědomí v přítomném okamžiku. Postupným tréninkem v nás vytváří nadhled a odstup. Pak dokážeme mnohem lépe zvládat negativní stránky života (a radovat se z těch příjemných).

Je to, jako když nasypete sůl do skleničky s vodou: voda bude velmi slaná, když ale stejné množství nasypete do řeky, bude to sotva postřehnutelné. Tento odstup a nadhled si však nemůžeme nikde "koupit" – vznikne v nás samovolně naší osobní prací na sobě (i když to není práce v klasickém slova smyslu, ale jde spíše o uvědomování si a "pouštění", naši rozhodnost a odhodlanost to však vyžaduje) a tréninkem.

A doba je pro to dnes vhodná. Zatímco před třiceti čtyřiceti lety byla meditace považována za exotický výstřelek, kterému se věnovala hrstka hippies oddávajících se kouření trávy a téměř nikdo z vědecké komunity jí nepřisuzoval váhu, dnes je hlavně díky klinickému ověření a kodifikaci mindfulness programů (Jon Kabat-Zinn) náhled úplně jiný.

Dnes jsou tyto programy využívány v nemocnicích, v psychoterapiích, ve vzdělávání, v osobnostním rozvoji, ve sportu, v byznysu, a dokonce i v politice. Vysokému zájmu odpovídá i množství vědeckých publikací a výzkumů, které jdou do stovek ročně. Na meditaci mindfulness se dokonce specializuje samostatná disciplína neurověd – meditativní neurovědy.

Je to jedna z dnes dostupných cest efektivního osobního rozvoje založeného na seriózních informacích a přístupech.



Zdroj: psychologie

CO SE TADY ČTE NEJVÍC (Popular Posts)

MENU a ŠTÍTKY Je tu všechno?

Humor Sociální sítě Komentáře Vtipy Zdraví Credo Experto Medicina Verše Životospráva a dlouhý život jak na to Co je psáno Den pro tebe Google+ Diskuze a debaty Žít je tak krásné Psychiatrie a psychologie Google Internet Flejberk Krásné ženy Příroda Fotografie Poznámky G+ Legrace Ostatní Svobodný internet Zlatá střední cesta Spánek a jeho poruchy Stáří Blogeři sobě Civilizační nemoci Diagnostika manipulace Humor v medicíně Osobnostní patologie Psychosomatická medicina Amerika Historie Můj pohled na svět Novinky a zajímavosti Podzim Prevence Dobrý vtip! Humor a vtipy nebo moudra Kardiovaskulární zdraví Motivace Prevence a zdraví Slunečné ráno Sociální patologie Videa Úvod Deprese Léto Pozitivní myšlení Tipy Ateroskleróza Cippolovy zákony stupidity Deprivace a skupinová hloupost Diferenciální diagnostika Kruh Užitečné příspěvky Lidský život O stárnutí a stáří Skupinová hloupost Vtipné okamžiky Zajímavosti moderní medicina Bůh Slunce Civilizace Dehydratace Demence Google AdSense Infekční nemoci Kodex internetového diskutéra Les Léčivé rostliny Patologie Ptáci Přátelé Racionální výživa Slunečné odpoledne Sluneční toulky v přírodě Zrcadlo České momenty Židovské Život v přírodě Životospráva Alzheimerova choroba BonaFides Demokracie Dobro a jeho světlo Dětské lékařství Inteligence Interna a kardiologie MIKROBIOLOGIE Metabolický syndrom Moudrost O zdraví Oční (ophthalmologie) Pošta pro vás Pravda Stromy Trpajzlíci Virtuální prohlídka měst Vtipné a pozitivní Závislosti dezinformace Asertivita Expert v terénu Gastroenterologie Geek Geny a informace Karel Kryl MUDr. Jan Hnízdil Myšlenka dne Nemoci prostaty Nemocný vypráví O dětství Pavel Kysela Prostata Přátelství Renata Rozum Twitter VENEZUELA Ze života lékařů Řešení problémů Život s holou prdelí Afty Americké zdravotnictví Astronomie Bohemian melody and songs Bolest Bolest u člověka Bylinky Bylinky a spánek Cestovní medicina Cestování Cruise Rekreace Dovolená Dlouhá cesta Dopisy Erotika na internetu Facebook Google Scholar Hypertensní choroba Imunita Instinkty Kemel Kopírování Laboratorní diagnostika Ledviny Life at Google Lymeská Borelióza Meteorosenzitivita Neurologie Novinky v hudbě ORL Objevy Osobnost lékaře Otčenáš Pirátství Pohádka Poruchy vědomí Prof. Koukolík Rakovina prostaty (caP) Rath a sedmimilionová krabice Slunečný den Smazání Facebooku Spánek Spánek a léky Strach Stres Urologie Virosa Voda Vánoce Zdravotní pojištění Škola 0 závisti ACTA Admin Anatomie Cesty Cholera Cholesterol Chřipka Cibule Cicero Deprivanti a deprivantství Diabetes mellitus Dna Dobrý voják Děti Dětská obezita Dětství Editace a styl psaní příspěvků Elektřina Energie a my Febrilní křeče Florence and the Machine Genius loci Glaukom Google Analytics Hepatologie Hyperkinetická porucha Hyperpyrexie Jaro Karikatura Kofein Kráťa Káva Lež Literatura Lékař MOTOROLA Droid RAZR Markéta Šichtařová Maturita Meditace Mikroorganismy Mireille Mathieu Moudra Mozek a drogy Moře Murphyho zákony Music and Humor Nefrologie Neuroanatomie a neurofysiologie bolesti Novinky O chřipce obecně O jmelí O lásce Obama Pivo Plynové jezírko s oxygenoterapií Premenstruační syndrom Psychoaktivní látky Psychologie Pudy Půst Sanitka Sdílení Sociopatie Sokrates Soukromé Stahování Statečnost Steatóza jater Stomatologie Sůl v potravě člověka Technické spekulace Twitter Frenzy USA Učitel Vajíčka Velikonoce Vlčí mák Výchova Zahrady Ze života sestřiček Zrychlení počítače? Zácpa Obstipatio Zákon Závislost emoce u Křížku úzkost Čaj o páté 7 000 000 776833333 Afektivní neurověda Akáty bílé Alcatraz Alergie Alicia Keys Allison Crowe Android Aristoteles Basshunter Beethoven Symphony Beletrie Benedikt XVI. Bible Biochemie Bioklimatologie Blogy Bolesti nohou Bouře Bršlice kozí noha Aegopodium podagraria L. Bug Opera Bulvár Buněčné receptory Charlie Chirurgie Chronický únavový syndrom Citový mozek D-FENS Dengue Deprivanti Deštivý den Diagnostika v oční medicině Diamanty Divizna velkokvětá Dr WEB Drahé kameny Drogy EKG Elizabeth Blackwell Emergency Epidemiologie Erythema migrans Etnika Evropa Externí disk Filmy František Ringo Čech Freud Frustrace Fysiologie Fytoterapie G+ notifikace v Opeře GDX Access Gaudeamus igitur Hemagel Homeless Horečka Hudba Hunting Hvězdokupa Hyperplasie prostaty Hypertenze Hypnotika Idiopathické In Vino Veritas Infekční koutky Ischemická choroba Jordánsko Kalifornie Kalium Kamenný most Kapradí Karel Schwarzenberg Kašel Klysma neboli klystýr Klávesové zkratky Koledy Kolokvium Kongres Konopka obecná Kontakty Korsika Krajina Krizová linka La Roux Lesní jahody Lymeská Borrelióza Lásky čas Léky nové generace M.Parkinsoni MEXICO MUDr. Plzák Maminka Manicko depresivní syndrom Marek Slabý Meduňka Memy Mikrobiom Milenci Minerály Mobilní internet Modrá knížka Modříny Moldau Smetana Mozek Munchhausenův syndrom Muži a ženy Myslivost Měsíční noc Narcistická porucha osobnosti Nefunkční bezpečnostní hláška Nemoc z líbání Nemoci dospívání Nemoci štítné žlázy Nikon Nobelovy ceny Názory O závisti Oldřich Vinař Optika Ostropestřec mariánský Ovoce Očkování Paliativní medicina Pesticidy Petra Placebo Placebo efekt Poezie Policie Porodnictví a gynekologie Porucha metabolismu Počítače a diagnostika Preexisting condition Proces wuauclt.exe Prof. MUDr. Pavel Pafko Propedeutika Prostřeno Psychiatrická onemocnění Psychopatie Ptačí zpěv Přetížení organizmu Radkin Honzák Rickrolling Rodina Rozšíření Opery Rychlá pomoc Sametová revoluce Sammuel perský kocourek Sanitka Mercedes veteran Schemer Screenshot Serenoa repens Sex Sex a zdraví Slovensko Sluneční erupce a aktivita Smartphone Soubory .OGG Soukromí Speciální pedagogika Sport Sportovní lékařství Sršeň Street View Suguperge! Sdígilígim naga wegeb! Svoboda Světlo Syrenia TOPLekar.cz Teotihuacan The Cranberries - Zombie The Moon Měsíc The New York Times Tonometry Toxiny Transplantace Trojský kůň Třezalka U bankomatu U vody U řeky Unwand Vanessa Mae Veverka Veřejné mínění Vilcacora Vinná réva Vlaštovka Vlídné slovo Vojenská služba Vyhledávač Václav Havel Všímavost WD My Passport YES WE CAN YouTube bubble nebula prof. MUDr František Koukolík prof. Matějček prohlížeč Opera psychoanalýza studentské Římská mythologie Šampaňské Školní zdravotní služba Švejk

Vybraný příspěvek

Kdybychom dokázali být skutečně v přítomném okamžiku a otevřenou pozorností si vše uvědomovat, neztrácet v životních situacích ze zřetele své já, tak by pro většinu negativních myšlenek téměř nezbylo místo.

Starost, úzkost, smutek a deprese? Když se řekne léčba depresivního onemocnění, automaticky se nám vybaví léky, antidepresiva. V nejvážnější...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...